15 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN
1. Puasa selama2nya.
Maksudnya: puasa setiap hari berturut2 sepanjang masa melainkan hari yang diharamkan puasa.
Dalil2 mengenai puasa ini
Nabi s.a.w bersabda:
"Tidak ada pahala orang yang berpuasa selama2nya." (Bukhari dan Muslim)
Umar bertanya "Bagaimana dengan orang yang berpuasa selama2nya?" Nabi s.a.w menjawab : "Dia tidak mendapat pahala puasa dan tidak dapat makan (kerna dia puasa)." (Hr Muslim)
Hadis2 ini menunjukkan kepada larangan berpuasa.
Perbuatan para sahabat dan tabiien
Sebahagian sahabat dan tabiien berpuasa penuh sepanjang tahun. Diantaranya adalah a'isyah, Abu Tolhah al-Ansari, Ibnu Umar, Abu Umamah dan isterinya dan beberapa orang dikalangan tabiien sehingga ada yg puasa selama 40 tahun.
Hukumnya:
a. Jumhur (kebanyakan) ulama mengatakan sunat sekiranya tidak mudarat kepada org yg berpuasa dan tidak berpuasa pd hari yg diharamkan. Mereka berkata : Hadis2 yg melarang sekiranya ia memberi mudarat atau puasa pasa hari yg diharamkan.
b. Ibnu Hazm dikalangan ulama mazhab az-Zohiri mengharamkan puasa ini berdasarkan hadis2 larangan.
c. Dr Yusuf Qardawi berpendapat ia makruh.
2. Berpuasa penuh hanya dibulan rejab.
Berpuasa dibulan Muharram (zul qa'dah, zul Hijjah, Muharram dan Rejab) adalah sunat secara umumnya seperti yg disebut dalam hadis sahih Muslim. Ini termasuklah bulan rejab. Namun Nabi s.a.w tidak pernah berpuasa penuh melainkan bulan Ramadan.
Namun Mazhab Hambali berpendapat makruh sekiranya berpuasa penuh dibulan rejab sahaja.
3. Berpuasa hanya pada hari jumaat.
Makruh berpuasa hanya pada hari jumaat melainkan jika dia biasa selang2, puasa sehari dan tak puasa sehari (puasa Nabi Daud a.s), lalu bertepatan hari berpuasa pd hari jumaat atau dia biasa puasa awal , tengah dan hujong bulan . kebetulan terkena pada hari jumaat.
Nabi s.a.w bersabda:
"Janganlah kamu berpuasa pada hari Jumaat melainkan dia berpuasa sehari sebelum atau selepasnya." (Bukhari dan Muslim)
Nabi s.a.w bersabda:
"Janganlah kamu khususkan hari jumaat dgn puasa melainkan puasa yang dia berpuasa sebelum itu." (Hr Tirmizi)
Hikmahnya: Hari jumaat adalah dari perayaan orang islam dan tidak mau umat Islam hanya menumpukan ibadah pada hari tertentu sahaja.
4. Puasa hanya hari sabtu sahaja.
Makruh berpuasa pada hari sabtu sahaja tanpa digandingkan dengan hari sebelum atau selepasnya.
Nabi s.a.w bersabda:
"Jangalah kamu berpuasa pada hari sabtu melainkan puasa yang wajib." (Hr Muslim)
Ini kerana hari sabtu adalah hari kebesaran bagi Yahudi. Jadi kita dilarang mengkhususkan hari sabtu dgn puasa.
Oleh: AKHISALMAN
1. Puasa selama2nya.
Maksudnya: puasa setiap hari berturut2 sepanjang masa melainkan hari yang diharamkan puasa.
Dalil2 mengenai puasa ini
Nabi s.a.w bersabda:
"Tidak ada pahala orang yang berpuasa selama2nya." (Bukhari dan Muslim)
Umar bertanya "Bagaimana dengan orang yang berpuasa selama2nya?" Nabi s.a.w menjawab : "Dia tidak mendapat pahala puasa dan tidak dapat makan (kerna dia puasa)." (Hr Muslim)
Hadis2 ini menunjukkan kepada larangan berpuasa.
Perbuatan para sahabat dan tabiien
Sebahagian sahabat dan tabiien berpuasa penuh sepanjang tahun. Diantaranya adalah a'isyah, Abu Tolhah al-Ansari, Ibnu Umar, Abu Umamah dan isterinya dan beberapa orang dikalangan tabiien sehingga ada yg puasa selama 40 tahun.
Hukumnya:
a. Jumhur (kebanyakan) ulama mengatakan sunat sekiranya tidak mudarat kepada org yg berpuasa dan tidak berpuasa pd hari yg diharamkan. Mereka berkata : Hadis2 yg melarang sekiranya ia memberi mudarat atau puasa pasa hari yg diharamkan.
b. Ibnu Hazm dikalangan ulama mazhab az-Zohiri mengharamkan puasa ini berdasarkan hadis2 larangan.
c. Dr Yusuf Qardawi berpendapat ia makruh.
2. Berpuasa penuh hanya dibulan rejab.
Berpuasa dibulan Muharram (zul qa'dah, zul Hijjah, Muharram dan Rejab) adalah sunat secara umumnya seperti yg disebut dalam hadis sahih Muslim. Ini termasuklah bulan rejab. Namun Nabi s.a.w tidak pernah berpuasa penuh melainkan bulan Ramadan.
Namun Mazhab Hambali berpendapat makruh sekiranya berpuasa penuh dibulan rejab sahaja.
3. Berpuasa hanya pada hari jumaat.
Makruh berpuasa hanya pada hari jumaat melainkan jika dia biasa selang2, puasa sehari dan tak puasa sehari (puasa Nabi Daud a.s), lalu bertepatan hari berpuasa pd hari jumaat atau dia biasa puasa awal , tengah dan hujong bulan . kebetulan terkena pada hari jumaat.
Nabi s.a.w bersabda:
"Janganlah kamu berpuasa pada hari Jumaat melainkan dia berpuasa sehari sebelum atau selepasnya." (Bukhari dan Muslim)
Nabi s.a.w bersabda:
"Janganlah kamu khususkan hari jumaat dgn puasa melainkan puasa yang dia berpuasa sebelum itu." (Hr Tirmizi)
Hikmahnya: Hari jumaat adalah dari perayaan orang islam dan tidak mau umat Islam hanya menumpukan ibadah pada hari tertentu sahaja.
4. Puasa hanya hari sabtu sahaja.
Makruh berpuasa pada hari sabtu sahaja tanpa digandingkan dengan hari sebelum atau selepasnya.
Nabi s.a.w bersabda:
"Jangalah kamu berpuasa pada hari sabtu melainkan puasa yang wajib." (Hr Muslim)
Ini kerana hari sabtu adalah hari kebesaran bagi Yahudi. Jadi kita dilarang mengkhususkan hari sabtu dgn puasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan